Publicación: Marketing strategies implemented by micro, small and medium enterprises in violent and insecure environments, Guerrero, Mexico.
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Resumen en español
Guerrero was located as one of the most violent states in the Mexican Republic, with a population of 3,533,251 people [14], insecurity and violence affected the business sector, increasing expenses to protect themselves, reducing business profits and hindering plans for investment. The objective of this research was to analyze the marketing strategies implemented by MIPyME when they find themselves in violent and insecure environments. Based on the bibliographic and contextual review, the research methodology was structured, and 13 in-depth interviews were applied to businessmen from the municipalities of Chilpancingo and Chilapa Guerrero, Mexico in the month of August 2020, considering three research subtopics: Characteristics of micro, small and medium enterprises, their problems, and their marketing strategies in violent and insecure environments. The results obtained indicate that violence and insecurity have affected the owners of MIPyME. However, they have adapted to the environment of violence and insecurity, designing strategies aimed at the use of social networks and technologies that help promote their businesses.
Resumen en inglés
Guerrero se ubicaba como uno de los estados más violentos de la República mexicana, con una población de 3,533,251 personas [14], la inseguridad y la violencia afectó al sector empresarial incrementando los gastos para protegerse, reduciendo utilidades del negocio y obstaculizando planes de inversión. El objetivo de la presente investigación fue analizar las estrategias de mercadotecnia que implementan las MIPyME cuando se encuentran en ambientes violentos y de inseguridad. A partir de la revisión bibliográfica y contextual, se estructuró la metodología de la investigación y se aplicaron 13 entrevistas a profundidad a empresarios de los municipios de Chilpancingo y Chilapa Guerrero, México en el mes de agosto del 2020, tomando en cuenta tres subtemas de investigación: características de las micro, pequeña y mediana empresa, su problemática y sus estrategias de mercadotecnia en ambientes violentos y de inseguridad. Los resultados obtenidos indican que la violencia e inseguridad ha afectado a los dueños de las MIPyME. Sin embargo, se han adaptado al entorno de violencia e inseguridad, diseñando estrategias encaminadas al uso de redes sociales y tecnologías que ayuden a promover sus empresas.