Date
2023-10-17Author
Mejía-Lobo, Mauricio
Citación
Metadata
Show full item recordCreation of an academic social network to promote learning in university students
Abstract(es):
The use of social networks has spread in such a way that today these
spaces have millions of users around the world and have become
interesting tools for analysis at various levels and areas, not only
entertainment. The observatories of social networks present a use of
more than 4620 million people by 2022, a number that continues
growing. The relevance of social networks togetherwith the evolution
of education and how it can be supported by technological tools,
becomes an opportunity to explore the ways inwhich they can support
the students in their learning process. Therefore, it is proposed to
design and implement an educational social network for students of
the Systems Engineering career, seeking to provide content,
exchange information and create networks among classmates that
allow them to learn and use elements within their area of study,
making the most of connectivity devices, software applications and
the ubiquity of thestudent in their available time. For this purpose, a
mixed methodological approach is used with a concurrent
triangulation design and explanatory scope in a population consisting
of asample of 300 students from different universities. This process is
defined to identify the functionalities that generate greater interestand
knowledge in the community, then proceed with the design and
implementation of the social network, built under an OpenUPsoftware
development methodology, which is an iterative agile process, to
finally be put into practice and determine, with quantitative
measurements, the impact and interest achieved.
Abstract:
El uso de las redes sociales se ha extendido de tal manera que hoy estos espacios cuentan con millones de usuarios en todo el mundo y se han convertido en interesantes herramientas de análisis en diversos niveles y ámbitos, no solo de entretenimiento. Los observatorios de redes sociales presentan un uso de más de 4620 millones de personas para 2022, cifra que sigue creciendo. La relevancia de las redes sociales junto con la evolución de la educación y cómo esta puede apoyarse en herramientas tecnológicas, se convierte en una oportunidad para explorar las formas en que estas pueden apoyar a los estudiantes en su proceso de aprendizaje. Por lo tanto, se propone diseñar e implementar una red social educativa para estudiantes de la carrera de Ingeniería en Sistemas, buscando brindar contenidos, intercambiar información y crear redes entre compañeros que les permitan aprender y utilizar elementos dentro de su área de estudio, aprovechando al máximo de dispositivos de conectividad, aplicaciones de software y la ubicuidad del estudiante en su tiempo disponible. Para ello se utiliza un enfoque metodológico mixto con un diseño de triangulación concurrente y alcance explicativo en una población conformada por una muestra de 300 estudiantes de diferentes universidades. Este proceso se define para identificar las funcionalidades que generan mayor interés y conocimiento en la comunidad, luego se procede con el diseño e implementación de la red social, construida bajo una metodología de desarrollo de software OpenUP, el cual es un proceso ágil iterativo, para finalmente ser puesto en marcha. practicar y determinar, con mediciones cuantitativas, el impacto e interés alcanzado.
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- ICPM 2022 [16]