Date
2023-10-18Author
Castillo Intriago, Victor R.
Barrón Villaverde, Diana
Cortés Robles, Guillermo
Citación
Metadata
Show full item recordMethodology with analysis of factors that integrate the balanced centrality and co-creation of value at restaurants in Puebla
Abstract(es):
Service research stand out the value co-creation studies
because they provide a new paradigm in the service management and
marketing literatura. Unfortunately, most of these studies are limitedto
dyadic relationships. Although the dyadic relationship has evolvedinto
a context of several actors, it is not exempt from flaws, therefore,this
relationship must ensure transparency and relevance of the
information shared in order to achieve a balanced and mutually
beneficial relationship. This research used a mixed approach with
qualitative preponderance to propose a new factor analysis
methodology that integrates balanced centrality and co-creation of
value among various actors in restaurant companies in the city of
Puebla. This industry is considered a service with high contact with
the client, it only has some value co-creation studies without taking
into account the balanced centrality of the actors. This research
made it possible to identify, compare and relate the relevant
components of the co-creation of value in restaurants. Likewise, the
types of co-creation of value in restaurants were identified,
compared, related and prioritized according to the goals of the
actors; and, finally, the criteria to establish strategies that balance
the goals of the actors were determined. It is concluded that the cocreation of value is crucial in service research, it needs to be
complemented by balanced centrality to align the goals of the actors
involved and emphasize mutual recognition to co-create value.
Abstract:
La investigación de servicios destaca la relevancia de los
estudios de cocreación de valor dado que proporcionan un nuevo
paradigma en la literatura de gestión de servicios y marketing;
desafortunadamente, la mayoría de estos estudios están limitados a
relaciones diádicas. A pesar de que la relación diádica ha
evolucionado a un contexto de varios actores, no está exenta de
fallas, por lo tanto, dicha relación debe asegurar transparencia y
relevancia de la información que comparten para lograr una relación
equilibrada y de mutuos beneficios. La presente investigación utilizó
un enfoque mixto con preponderancia cualitativa para proponer una
nueva metodología de análisis de factores que integre la centralidad
equilibrada y cocreación de valor entre varios actores en las
empresas
restauranteras de la ciudad de Puebla. Esta industria es considerada
como servicio de alto contacto con el cliente, solo cuenta con algunos
estudios de cocreación de valor sin tomar en cuenta la centralidad
equilibrada de los actores. Esta investigación permitió identificar,
comparar y relacionar los componentes relevantes de la cocreación de
valor en los restaurantes; asimismo, se identificaron, compararon,
relacionaron y priorizaron los tipos de cocreación de valor en los
restaurantes de acuerdo a las metas de los actores; y, por último, se
determinaron los criterios para establecer estrategias que equilibren
las metas de los actores. Se concluye que la cocreación de valor es
crucial en la investigación de servicios, requiere complementarse de
la centralidad equilibrada para alinear las metas de los actores
involucrados y enfatizar el reconocimiento mutuo para cocrear valor.
Collections
- ICPM 2022 [16]