Methodology with analysis of factors that integrate the balanced centrality and co-creation of value at restaurants in Puebla
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Resumen en español
Service research stand out the value co-creation studies because they provide a new paradigm in the service management and marketing literatura. Unfortunately, most of these studies are limitedto dyadic relationships. Although the dyadic relationship has evolvedinto a context of several actors, it is not exempt from flaws, therefore,this relationship must ensure transparency and relevance of the information shared in order to achieve a balanced and mutually beneficial relationship. This research used a mixed approach with qualitative preponderance to propose a new factor analysis methodology that integrates balanced centrality and co-creation of value among various actors in restaurant companies in the city of Puebla. This industry is considered a service with high contact with the client, it only has some value co-creation studies without taking into account the balanced centrality of the actors. This research made it possible to identify, compare and relate the relevant components of the co-creation of value in restaurants. Likewise, the types of co-creation of value in restaurants were identified, compared, related and prioritized according to the goals of the actors; and, finally, the criteria to establish strategies that balance the goals of the actors were determined. It is concluded that the cocreation of value is crucial in service research, it needs to be complemented by balanced centrality to align the goals of the actors involved and emphasize mutual recognition to co-create value.
Resumen en inglés
La investigación de servicios destaca la relevancia de los estudios de cocreación de valor dado que proporcionan un nuevo paradigma en la literatura de gestión de servicios y marketing; desafortunadamente, la mayoría de estos estudios están limitados a relaciones diádicas. A pesar de que la relación diádica ha evolucionado a un contexto de varios actores, no está exenta de fallas, por lo tanto, dicha relación debe asegurar transparencia y relevancia de la información que comparten para lograr una relación equilibrada y de mutuos beneficios. La presente investigación utilizó un enfoque mixto con preponderancia cualitativa para proponer una nueva metodología de análisis de factores que integre la centralidad equilibrada y cocreación de valor entre varios actores en las empresas restauranteras de la ciudad de Puebla. Esta industria es considerada como servicio de alto contacto con el cliente, solo cuenta con algunos estudios de cocreación de valor sin tomar en cuenta la centralidad equilibrada de los actores. Esta investigación permitió identificar, comparar y relacionar los componentes relevantes de la cocreación de valor en los restaurantes; asimismo, se identificaron, compararon, relacionaron y priorizaron los tipos de cocreación de valor en los restaurantes de acuerdo a las metas de los actores; y, por último, se determinaron los criterios para establecer estrategias que equilibren las metas de los actores. Se concluye que la cocreación de valor es crucial en la investigación de servicios, requiere complementarse de la centralidad equilibrada para alinear las metas de los actores involucrados y enfatizar el reconocimiento mutuo para cocrear valor.