Publicación: Incidence of the quintuple helix model on social innovation generated in university extension projects from “impact” variable
dc.contributor.author | Muñoz-Morales, Álvaro Camilo | |
dc.contributor.author | Taboada, Jorge | |
dc.contributor.author | Rueda Varón, Milton | |
dc.contributor.editor | Universidad Ean | |
dc.date.accessioned | 2024-12-10T03:36:21Z | |
dc.date.available | 2024-12-10T03:36:21Z | |
dc.date.issued | 2024-12-08 | |
dc.description.abstract | Currently, University extension projects have taken a lot of relevance to solve the needs of contexts in which higher education institutions have influence due to the importance of getting social innovation. In this point, the relationship with external sector becomes more relevant, generating solutions that solve local needs and the own interests of actors involved, in the Quintuple Helix Model. Now, in an increasingly influenced context by sustainable projects, social innovation, and the need to generate an articulated work with the stakeholders has become fundamental. Whereby, the main objective was to evaluate the incidence that generates the joint work be among the government, academy, enterprises, communities, and the environment in the improvement of social conditions of the populations and regions, framed since the scope of university extension projects from “impact” variable. In this research, there was initially a systematic literature review, in which it was identified the effect of every Quintuple Helix actor, in the success of extension projects. Then, it was built a research instrument that was applied in a random representative sample, since a 303 higher education institutions population in Colombia. In this way, there were applied multivariate segmentation techniques and machine learning using the statistical software R. As a results, it was verified three kinds of higher educational institutions groups linked to the impact in the social innovation generated in university extension projects from “impact” variable, the structural equations were built for each group, and finally, the proposal model was developed. | eng |
dc.description.abstract | Actualmente, los proyectos de extensión universitaria han cobrado gran relevancia para atender las necesidades de contextos en los cuales las instituciones de educación superior tienen influencia debido a la importancia de lograr la innovación social. Allí, la relación con el sector externo se vuelve más relevante, generando soluciones que satisfacen necesidades locales y los intereses propios de los actores que integran el Modelo de la Quíntuple Hélice MQH. Ahora, en un contexto cada vez más influenciado por proyectos sostenibles, la innovación social y la necesidad de generar un trabajo articulado con las partes interesadas se ha vuelto fundamental. Por lo tanto, el objetivo principal fue evaluar la incidencia que genera el trabajo conjunto entre el gobierno, la academia, las empresas, las comunidades y el medio ambiente en la mejora de las condiciones sociales de las poblaciones y regiones, enmarcado en el alcance de los proyectos de extensión universitaria desde la variable "impacto". Se realizó una revisión sistemática de la literatura y se aplicó un instrumento de recolección de información en una muestra representativa aleatoria, de una población de 303 IES en Colombia. Para ello, se utilizaron técnicas de segmentación multivariante y aprendizaje automático utilizando el software estadístico R. Se identificaron 3 grupos diferentes de instituciones de educación superior respecto al impacto en la innovación social generada en los proyectos de extensión universitaria. Así mismo, se analizó la variable “impacto”, se construyeron ecuaciones estructurales para cada grupo de instituciones de educación superior (1,2 y 3), logrando así el desarrolló del modelo propuesto. | spa |
dc.format | ||
dc.format.extent | 10 páginas | |
dc.format.medium | Recurso electrónico | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.identifier.eissn | 3028-3531 | |
dc.identifier.instname | instname:Universidad Ean | |
dc.identifier.reponame | reponame:Repositorio Institucional Biblioteca Digital Minerva | |
dc.identifier.repourl | repourl:https://repository.universidadean.edu.co/ | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10882/14282 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | Universidad Ean | |
dc.relation.ispartofseries | International Conference on Project Management 2024 | eng |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights.creativecommons | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia | |
dc.rights.local | Abierto (Texto Completo) | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ | |
dc.subject.armarc | Innovación social | spa |
dc.subject.lemb | Administración de proyectos | spa |
dc.subject.lemb | Extensión universitaria | spa |
dc.subject.lemb | Aprendizaje automático (Inteligencia artificial) | spa |
dc.subject.lemb | Educación superior | spa |
dc.subject.mpirdes | Dirección de proyectos | spa |
dc.subject.proposal | University extension | eng |
dc.subject.proposal | University extension models | eng |
dc.subject.proposal | Social innovation | eng |
dc.subject.proposal | Higher education institutions | eng |
dc.subject.proposal | Quintuple helix | eng |
dc.subject.proposal | Machine learning | eng |
dc.subject.proposal | Project management | eng |
dc.subject.proposal | Gerencia de proyectos | spa |
dc.title | Incidence of the quintuple helix model on social innovation generated in university extension projects from “impact” variable | eng |
dc.type | Book part | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_3248 | |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/bookPart | |
dc.type.local | Capítulo de libro | |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/acceptedVersion | |
dspace.entity.type | Publication |
Archivos
Bloque de licencias
1 - 1 de 1
Cargando...
- Nombre:
- license.txt
- Tamaño:
- 2.13 KB
- Formato:
- Item-specific license agreed upon to submission
- Descripción: