Date
2022-05-09Author
Cárdenas González, Fallon Edith
Advisor
Carvajal Contreras, Andrés
Citación
Metadata
Show full item recordModelo integral para la gestión de los procesos administrativos en la institución educativa departamental Tecnológico de Madrid, Cundinamarca
Abstract(es):
El proyecto tuvo como principal objetivo el diseño de un Modelo Integral para la Gestión de los Procesos Administrativos para que a través del uso de la tecnología se incrementarán los índices de eficiencia y efectividad, a través de un proceso de gestión documental, digitalización de los procesos de matrícula en el periodo 2020-2021 y el mejoramiento de la comunicación institucional a través de la implementación de página web y correos institucionales. La investigación se realizó bajo las premisas del enfoque mixto con un trabajo de recolección de información en campo para determinar las falencias existentes en los procedimientos de gestión a través de encuestas estructuradas y no estructuradas dirigidas al personal administrativo con el fin de elaborar un diagnóstico y de esa manera medir la aceptación y pertinencia del modelo en la institución. Los resultados de investigación evidencian un mejoramiento de los índices de eficiencia y efectividad en los procesos administrativos, demostrando que el uso consistente de tecnologías en los procesos de gestión tiene una incidencia positiva en los procesos administrativos.
Abstract:
This project had as its main objective the design of an Integral Model for the Administration Process Management in the Institución Educativa Departamental Tecnológico de Madrid School in order to achieve an improvement in the efficiency and effectiveness indicators through a management optimization proposal by means of the implementation of digitalization and document management systems, the digitalization of enrollment process documentation generated in the 2020-2021 period and the improvement of the educational institution’s communication capabilities through the implementation of a website and institutional e-mail. This research was conducted under the premises of a mixed research focus with information collection on the field in order to identify the existing flaws in the administration management procedures through the collection of information with structured and unstructured polls directed to the management staff and the elaboration of a diagnosis and therefore, measuring the acceptance and applicability of the improved model in the institution. The research results showed an improvement in the efficiency and effectiveness indicators for the general management processes, all of which had an impact in the quality of the educational service offered to the Madrid city’s community and demonstrated that the consistent use of digital technologies in the management processes has a positive influence in their performance.