Date
2024-01-30Author
Mejía Melo, Diego Hernán
García Garzón, Maritza Alexandra
Buitrago Castillo, Andrés Felipe
Buitrago Castillo
Advisor
Orozco Triana, Jairo Alonso
Citación
Metadata
Show full item recordIntegración de insumos naturales de producción local en la línea de cosméticos del cuidado de la piel para le empresa Belcorp
Abstract(es):
Buscando resaltar la importancia de los insumos nacionales fabricados de manera natural para el beneficio de las empresas o instituciones cosméticas del país en especial Belcorp, el cual hace parte de esta industria cosmética sostenible con marcas reconocidas como L’bel, ésika y Cyzone, marcas las cuales, buscan los mejores productos para el cuidado de la piel con ingredientes de origen natural que son utilizados por miles de persona a nivel mundial.
En el presente trabajo se define una estrategia para Belcorp en el desarrollo de nuevos productos del cuidado de la piel a partir de insumos de producción local colombiana, facilitando a la empresa contar con productos al alcance que respondan a las nuevas necesidades de los clientes, contribuyendo así al medio ambiente, la comunidad y su compromiso social, y a sus objetivos financiero.
Para lo anteriormente dicho se tiene en cuenta el contexto empresarial, relacionando el macro, meso y micro entorno basado en la información del mercado; la cual, permite comprender y analizar la problemática de la investigación a favor de la adquisición de insumos cosméticos naturales en el país con el fin de identificar su potencial y alineación con los requerimientos específicos de la empresa; lo cual conlleva a definir una estrategia beneficiosa e innovadora a partir de la oferta para la adquisición de insumos naturales a la fabricación de nuevo productos cosméticos que la empresa viene desarrollando.
Al finalizar este trabajo, se sugiere implementar la metodología lean startup, la cual permitirá a Belcorp implementar un mínimo producto viable, donde se tendrán grandes beneficios para el testeo de productos que tengan recepción positiva o negativa en los clientes.
Abstract:
This study underscores the significance of domestically produced natural ingredients for the benefit of cosmetic companies in Colombia, with a specific focus on Belcorp, a prominent player in the sustainable cosmetic industry renowned for its brands such as L’bel, ésika, and Cyzone. These brands are dedicated to offering top-quality skin care products crafted from natural ingredients, catering to the needs of consumers worldwide.
The research outlines a strategic framework for Belcorp, emphasizing the development of new skincare products utilizing locally sourced Colombian ingredients. By leveraging indigenous resources, Belcorp aims to create products that are not only accessible to consumers but also aligned with evolving customer demands. This initiative contributes to environmental preservation, community welfare, social responsibility, and financial objectives.
The study adopts a comprehensive approach, analyzing the macro, meso, and micro-business environments through market research data. This analysis helps to comprehend the challenges associated with procuring natural cosmetic ingredients in Colombia, identify their potential, and align them with Belcorp's specific requirements. Consequently, the research formulates an innovative and beneficial strategy that bridges the gap between the availability of natural resources and the production of new cosmetic products by the company.
To expedite the implementation of this strategy, the study recommends the adoption of the Lean Startup methodology by Belcorp. This approach encourages the creation of a Minimum Viable Product (MVP), enabling the company to test new products in the market promptly. Through this method, Belcorp can gather valuable feedback from customers, facilitating the identification of products with positive reception and those requiring improvement.
In essence, this research provides a roadmap for Belcorp, guiding the company towards sustainable, socially responsible, and market-oriented practices. By harnessing the potential of local natural resources and incorporating customer feedback effectively, Belcorp can not only meet but also exceed customer expectations, thereby ensuring its position as a leader in the sustainable cosmetics industry.